zaterdag 24 juni 2017

Iets over niet cool zijn en chocola




Ik word blij van thee drinken met een kat op schoot en het overpotten van planten.
Ik vind het fijn om schoon te maken en ik vind het leuk om sprookjesboeken te lezen.
Ik ben niet sexy of mysterieus, ik ben eigenlijk een beetje saai.
Ik vind mensen leuker als ze toegeven dat ze de sportschool helemaal niet fijn vinden en er dan ook liever niet naartoe gaan in plaats van zich dood te werken voor een 'blokjesbuik' en strakke billen.
Ik breng liever mijn avond door met het maken van een schilderij dan dat ik nieuwe mensen ontmoet in een café.
Ik vind mezelf helemaal prima zoals ik ben omdat ik comfortabel ben met deze dingen.

Maar het komt wel eens voor dat ik me niet zo 'cool' voel.
Ik vind cool een stom woord maar het past wel bij wat ik bedoel. Ik zie zoveel mensen die op 100 festivals zijn in de zomer, bier drinken met een enorme groep vrienden en de tijd van hun leven hebben.
Maar ik heb liever een klein groepje mensen om me heen waar ik gezellig een scheet bij kan laten.

Ik voel me niet cool als ik met ongewassen haren in de rij van de kassa sta, met een zak kattenbakkorrels onder mijn arm.
Of als ik uit moet leggen dat ik geen rijbewijs heb omdat het geld dat ik daarvoor had, op is gegaan aan het uitgeven van mijn eigen boek.
Normaal gesproken, als ik lekker in mijn eentje op de bank zit, zou ik me daar helemaal geen zorgen om maken want dat zijn dingen die voor mij prioriteit hebben.
Maar het wordt een probleem voor me wanneer ik merk dat andere mensen er een mening over hebben.
Neem bijvoorbeeld mijn studie.
Als ik uitleg wat kunstzinnige therapie inhoudt is heel vaak de eerste vraag die ik krijg: Maar wat kan je ermee?
Mensen willen weten of er geld in te verdienen is, of het toegevoegde waarde heeft (Maar er is toch al zoiets als een psycholoog? Waarom zou je dan een kunstzinnig therapeut willen?) en of er wel werk in te vinden is.
Eerlijk gezegd koos ik deze studie zodat ik vier jaar lang creatief bezig kon zijn en sprookjes kon lezen.
En ik vind het heel fijn om lekker te schilderen en sprookjes te lezen, dat is wat ik het liefste doe.
Daar word ik blij van.
Als ik alleen ben voel ik me niet beledigd. Dan ben ik soms heus wel onzeker over bepaalde dingen die ik doe en risico's die ik heb genomen maar ik ben trots op het feit dat ik het gedurfd heb. Als ik mijn rijbewijs wil dan komt dat heus wel. Als ik een huis met een tuin wil, zorg ik ervoor dat ik nóg harder werk zodat ik meer verdien. Maar als het even kan wil ik wel gewoon werk doen waar ik van hou. Iets dat ik echt leuk vind. Want anders heb ik het idee dat ik mijn tijd weggooi en mezelf niet kan zijn.
Ik leef liever om te leven.
En dat omvat ook de dingen zoals chocola op de bank en lekker schilderen met kaarsjes aan.
Want dat zijn dingen waar ik ontzettend gelukkig van word. Sommige mensen vinden me misschien een beetje suffig.
Maar ik ben mijn eigen 'cool'. 

L.B.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten