dinsdag 16 februari 2021

Stop blaming the moon

Super fijn vind ik het dat mensen steeds bewuster worden en zich steeds meer gaan verdiepen in ontwikkeling en spiritualiteit. Yoga wordt steeds bekender en mediteren is voor sommige mensen een dagelijks ritueel geworden. Daar kan een mens alleen maar van groeien, denk ik. Zelfbewuste mensen die actief bezig zijn met processen aangaan en hun ademhaling volgen zijn wakkere mensen. Wat het commerciĆ«le stuk betreft merk ik bij mezelf de laatste tijd een groeiend irritatietje. De cursussen over leven met de maan ploppen overal omhoog en kristallenwebshops bieden voor ieder kwaaltje een remedie in de vorm van een steen. Ik verkoop ook kristallen op ondersteuning maar zeg er wel graag bij: Het werkt alleen als jij er iets mee doet. Je hebt genoeg edelstenen winkels waar de kristallen verkleurd en leeg zijn. Hier denk ik regelmatig over na want ik hoop dat mensen hun blik echt naar binnen keren. Met de kristallenhype die nu gaande is lees ik op veel plekken dat bergkristal kan ontladen. Maar je stenen in een bakje splitkristallen leggen en verwachten dat er iets gebeurt, zonder intentie te zetten, is een beetje als tandenpoetsen zonder tandpasta, vind ik. Zonder intentie is het gewoon steen op steen. Misschien is het de nuchtere Rotterdammer in mij maar ik ga spontaan met mijn ogen rollen van mensen die al een half jaar chagrijnig zijn en zeggen dat het aan de stand van de maan ligt. Beetje gek misschien maar ik vind die maanfases helemaal niet zo interessant. Ik vind de maan magisch mooi maar ik leg de oorzaak van dingen liever bij mijn eigen innerlijke proces dan bij een hemellichaam. Kristallen zijn prachtig en bevatten energie. Maar ik geloof dat de magie pas aan een steen wordt toegevoegd als jij er iets mee doet, als jij erin gelooft en als jij de intentie zet. Want de magie zit in jezelf. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten