donderdag 14 april 2022

Gedichten op maat

Ik schrijf gedichten op maat. Mensen vertellen mij hun verhaal en ik giet die verhalen in een vorm die resoneert. Soms zie ik mezelf als een soort tolk, hoe arrogant dat ook zal klinken.

Mijn werk is zielewerk. Ik moet regelmatig mijn ogen sluiten, mijn stem hervinden. Ik voel alles tot in de uiterste puntjes van mijn lijf. Mijn hart maakt sprongen voor de liefde van een ander en ik moet altijd iets van mezelf vinden. Want wanneer ik het gevoel niet ken, kan ik er niet goed over schrijven. 
De afgelopen maanden komen er mooie opdrachten op mijn pad. Over de pure gevoelens en alles waar het leven over gaat. Soms moet ik lagen door spitten om bij de kern van iemand te komen maar ik kom er eigenlijk altijd. Ik begrijp wat ze zeggen, de 'opdrachten' resoneren. 
Het doet soms pijn. Schrijven voor geboortes, gemis, oude liefdes. Altijd raken de mensen me. Ik weet niet meer goed hoe het begonnen is, hoe ik deze weg ooit in ben geslagen. Het is een lange weg geweest, dat weet ik wel. Ik ben op een punt gekomen dat ik een dik, overstromend 'portfolio' heb opgebouwd aan gedichten op maat. Portfolio is een aards woord dat het werk geen eer aan doet. De verhalen die mensen met mij, voor hen een complete vreemdeling, hebben gedeeld, zijn zo fragiel en breekbaar. En ik heb er woorden aan gegeven die ze krachtig hebben gemaakt. 
Door gedichten op maat mag ik mensen zien. En zij mogen gezien worden. Dat is het enige dat er toe doet, de kern van alles. De liefde. 

L.B. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten