maandag 2 december 2019

Over magie en tienerstress

Magie is iets waar ik altijd naar op zoek was.
Vroeger vond ik het in muziek, de lagen die de zangers in hun teksten stopten en combineerden met instrumenten.
Vanuit mijn kamertje, waar ik elke vierkante meter volgeplakt had met foto's, knipsels, teksten en gedroogde bloemen, kon ik opstijgen in die klanken. De woorden van vreemdelingen, die leken alsof ze uit mezelf kwamen.
Terwijl ik tekende (soms ook op de muren, tussen alle foto's), kon ik helemaal op gaan in een wereldje voor mij alleen.
Op mijn 15e ontdekte ik yoga. Daar vond ik een moment in de week waarop ik helemaal puur bij mezelf was.
Vaak bestonden mijn dagen na school uit me opsluiten in mijn kamer, een wereld opzoeken in yoga en muziek. Tekeningen, boeken en zelfbedachte wezentjes. Ik dacht heel lang dat het niet goed zou komen, dat ik nooit werk zou kunnen vinden waarbij ik in de magie kon blijven. School was immers ook een plek waarop ik iets van mezelf opzij moest zetten om mee te kunnen doen.
Naar school gaan vond ik vaak heel moeilijk. Ik wilde lange jurken aan maar durfde niet. Ik wilde zingen en tekenen maar moest nadenken.
Tijdens mijn stages en bijbaantjes kwam ik mezelf nog meer tegen, ik kon niet functioneren dacht ik. Want ik wilde eigenlijk alleen maar mooie dingen maken, geïnspireerd raken, iets ontmoeten in anderen.
Maar ik moest opletten en werken en had het idee dat het allemaal niet was zoals ik het wilde.
Het lukte niet.
Het is pas sinds een jaar ongeveer dat ik voel dat het goed gekomen is.
Ik heb magie gevonden.
Want ik blijf zoveel mogelijk bij wat ik wil en nodig heb. En ik heb nooit geld en eigenlijk ook nooit tijd maar ik heb verder wel wat ik diep van binnen verlang om dat deel van mezelf te voeden dat ik als tiener zo hard nodig had. Een plek vol magie. De lagen in de woorden, de herinneringen om me heen. De verbinding met mensen.
Het schrijven brengt me dichter bij mezelf dan wat dan ook. Af en toe zelfs meer dan yoga dat doet. Maar de combinatie van die twee is mijn droombaan. En ik heb hem eindelijk. Vanaf heel binnenkort mag ik op vaste dagen yoga geven, in twee hele fijne ruimtes. Twee keer per week. Zodat ik daarnaast nog mijn tijd voor schrijven kan nemen, bestellingen vol kan strooien met gouden glitters, kristallen kan koppelen aan mensen hun behoefte en bij Sissy Boy kan werken. Want dat doe ik ook nog, omdat ik het leukste team heb waar ik écht helemaal mezelf kan zijn. Zoveel geluk heb ik! Zoveel magie. Alleen maar liefde. Soms wil ik mijn tiener zelf even knijpen. Zeggen dat het goed komt. Dat ik helemaal geen vuilnisvrouw hoef te worden om geld te verdienen. Het enige dat ik hoefde te doen was de magie volgen die ik voelde.

L.B. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten