donderdag 1 april 2021

Op zoek

Op mijn 12e droeg ik nog steeds Winnie the Pooh truien. Fietsen kon ik rond mijn 7e. Ik ging samen wonen op mijn 18e. Toen ik 15 was ging ik op yoga. 21 Was ik toen mijn eerste boek uit kwam en op mijn 23e schreef ik mijn bedrijf in bij de kvk. Mijn rijbewijs haalde ik toen ik 26 was en op mijn 27e verdiende ik voor het eerst genoeg om financieel onafhankelijk te zijn. Misschien krijg ik nooit kinderen en ik zou niet weten of ik ooit een huis kan kopen.

Ik dacht de afgelopen jaren dat dit de eerste fase was waarin ik me ging vergelijken met andere mensen maar eigenlijk doen we dat constant. Het was namelijk 'gek' dat ik op mijn 7e pas kon fietsen en het was kinderachtig om die truien nog te dragen. Als ik vertel dat ik pas een jaar mijn rijbewijs heb vinden veel mensen dat laat. En een boek op je 21e juist vroeg. Wat ik zo jammer vind is dat ik me er nu, voor het eerst, tot in zoverre iets van aan trek dat ik ga twijfelen aan mijn situatie. Ik woon in een huurhuis dat net een beetje te duur is voor wat je ervoor terug krijgt, vind ik. Mensen uit Utrecht vinden dat niet. Haha. Misschien omdat het in deze fase van die grote dingen zijn waar je je mee kunt vergelijken. Veel vrienden gaan nu huizen kopen, krijgen kindjes. Er wordt me van alle kanten aangeraden dat een huis kopen handig is maar ik zou niet weten van welk geld. En ik voel niet een groots verlangen naar die dingen. En toch, ergens denk ik: Zou wel leuk zijn. 
En later vergelijk ik me weer met een ander clubje vrienden die aan een studie zijn begonnen en met huisgenootjes wonen. Of die zijn verhuisd naar andere landen. Dan denk ik: Zou ook wel leuk zijn. 
Nou ja, ik ben precies op de goede plek en alles komt voor iedereen op een ander moment. Ons huis is misschien niet het huis waarin ik mijn kinderen op zie groeien maar ik heb niet eens kinderen. Het komt misschien wel wanneer we er klaar voor zijn en als het lukt. Misschien komt het nooit. Het beste is om te doen wat goed voelt en te proberen van jezelf te houden. En ik doe lekker mn oren dicht als mensen beginnen over hypotheken en beleggen. Ik probeer naar binnen te kijken, vrede te krijgen. Op zoek naar de binnenkant. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten